Så här på första advent...

... vill jag visa hur man viker små blommor. Så idag får ni stå ut med ett långt inlägg, med många bilder ;)
Jag har gjort en beskrivning på hur man viker en jättesöt blomma att t ex sätta i en krukväxt man ska ge bort eller varför inte dekorera de egna krukväxterna hemma?
En ypperlig, alldeles lagom aktivitet att göra framför TVn :) .

Jag har använt mig av spillbitar som jag skurit till i 3×3 tum (Maja-papper är i kraftigaste laget i denna storleken) men storleken ändrar man givetvis efter egen önskan.

GÖR SÅ HÄR:
Skär till en bit papper i 3×3 tum.
Vik den diagonalt, hörn mot hörn.
Vik ner ytterhörnen (de andra två hörnen) mot spetsen så att du får en kvadrat igen.

Vik tillbaka ytterhörnen så att de hamnar kant-i-kant.

”Öppna” därefter ”triangeln”, den sista vikningen du gjort, så att det blir en romb.
Vik ner spetsen och vik ihop igen.

Sen viker du ihop blombladet du nu gjort.

Lägg lim över ytan och håll ett tag så att det limmar ihop ordentligt.

När du har fem blomblad kan du sätta ihop dem till en blomma.
Sätt lim längs med blombladet, längst in där du limmat ihop.
Sätt ihop tre + två blomblad, så att du får två ”blomdelar”.
Limma därefter ihop blomman.

Så här ser blomman ut!
Jag har använt engångs grillspinne som skaft.
Sätt en rejäl limklutt och trä in grillpinnen en liten bit så det blir stadigt.

 

Här ser ni en bukett färdiga blommor att ex sättas i en blomkruka som dekoration.

 

Lycka till med vikningen av blommor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0