Igår firade vi far...

... och jag har också vikt några skjortor som jag använt till farsdagskort. Detta visade jag på mässan i Göteborg för två veckor sedan - riktigt kul!
 
Här får ni en beskrivning på hur man gör:
Jag har utgått från ett papper som är 12 x 20cm. Om ni minskar på den korta sidan blir skjortan längre och tvärtom. Man kan modifiera storleken på papperet utefter eget önskemål.
Börja med att markera mitten av papperet på längden.
Vik in kanterna från båda håll mot denna linje.
 
 
Låt papperet ligga kvar med ”invikningarna” uppåt och vik nu från andra hållet, något mindre än en tredjedel av längden.
Vik därefter en gång till.
Du ska nu ha kvar en liten bit upptill.
 
 
 
Vik del av den biten du har kvar upptill ”bakåt”, åt andra hållet. Det är detta som blir själva kragen.
 
 

”Öppna” skjortan, dvs vik tillbaka den sist vikta ”tredjedelen” av skjortan.
Därefter ska du vika fram kragen ända mot mitten. Utnyttja hela sidans längd så att kragspetsen kommer så högt upp som möjligt annars blir det en väldigt urringad skjorta ;) .
Gör samma sak på motsatt sida, de ska ju helst vara så lika som möjligt :)
Därefter kan du vika tillbaka den sist vikta ”tredjedelen” av skjortan och förhoppningsvis kan du då stoppa in den under skjortkragsspetsarna så att du ”låser fast” skjortan (den ska inte behöva limmas).

 
 

Men, ärmarna saknas och det är dem du ska göra nu.
Vik upp den sist vikta ”tredjedelen” av skjortan igen. Håll gärna skjortan som jag gör på bilden, jag tycker det är det enklaste sättet att få det bra då.
Veckla ut ”invikningen” och ”tryck till vecket upptill” (=ovandelen av ärmen). 

 

Håll i ”vecket” som du ”tryckt till” (sorry, var tvungen att släppa här för att fota och min tredje hand ville inte samarbeta ;) ) och för tillbaka invikningen inåt igen MEN låt del av den vara kvar och bilda en ärm. När du har den storleken på ärmen som du önskar trycker du till skjortan. Se till att skjortärmen sticker ut lika mycket både fram och bak.

 

Gör samma sak på andra sidan. Här ska du förstås sträva efter att få en lika stor ärm.
Voila – färdigt!

Här ser ni två kort med vikta skjortor som jag gjort. Om man använder en 20-kronorssedel och viker ”rätt” blir gåshalsen en tjusig slips.

Papper: Maja Design, 3ndy Papir
Dekorationer: Miniknappar, brads, öljetter, rick-rackband, bokstavsstickers
Verktyg: Martha Stewart bigbräda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0