Mirrorstamping

Idag har jag bloggat om Mirror Stamping på Cilin In Papers!
Det blir ett långt inlägg, med många bilder, så jag hoppas att ni är laddade? :-)
Har ni sett Wendy Vecchis stora bakgrundsstämpel från Stampers Anonymus?
Jag tänkte visa hur jag använder den stämpeln, tillsammans med MISTIn, för att stämpla enligt tekniken ”Mirror Stamping”. Yogagrodorna, favoriterna, får ställa upp då de passar extra bra, enligt mig, att använda till just detta :-).(Det blir läckra motiv!)
”Mirror stamping” är precis som det låter – man stämplar så stämpeln ”speglar sig”, ni kommer att förstå! :-)
Jag förbereder MISTIn med att ta bort den svarta ”gummidynan”.
Bakgrundsstämpeln sätter jag på plats i MISTIns ”lock” (kolla så du kan stänga ordentligt).
Jag sätter yogagrodan på en acetat-/overheadpapper…
… och lägger det på plats i MISTIn. Precis som du brukar lägga papperet på plats.
NU inser jag att jag varit ganska opedagogisk…. helt plötsligt har jag växlat yogagroda… men jag hoppas inte ni blir förvirrade av detta utan hänger med ändå :-)
Yogagrodan sitter på acetat i MISTIn, bakgrundsstämpeln sitter på plats i locket och eftersom jag ska färglägga med alkoholbaserade pennor använder jag en Mementodyna. Jag färgar in yogagrodstämpeln som vanligt och stämplar motivet på bakgrundsstämpeln.
Här är då fördelen med MISTIn, som alltid, man kan stämpla så många gånger man behöver tills att man får ett bra tryck, tillräckligt med färg. När jag är nöjd…
…plockar jag bort acetatet med yogagrodan och placerar istället ett papper i MISTIn…
… och stämplar. Tycker jag inte att jag fått ett tillräckligt bra tryck kan jag plocka bort papperet, placera acetatet med yogagrodan i MISTIn och göra om proceduren. Detta gör jag så många gånger jag behöver tills jag är nöjd. När jag är nöjd tar jag bort bakgrundsstämpeln…
…och nu måste jag först lägga tillbaka den svarta ”gummidynan” i MISTIn innan jag lägger papperet på plats och placerar in yogagrodstämpeln ”som en spegel” mot den, på papperet, stämplade grodan. Hänger ni med?;-) När jag är nöjd med placeringen av grodan, inför det andra stämplade motivet, stänger jag locket så att grodan sitter på plats i locket – redo att stämplas!
Färga in och stämpla som vanligt!
Voila! Nu har du ett motiv som är speglat – visst är det läckert?!
Om ni tittar noga på bilden så kan ni se en mindre skillnad på de stämplade grodorna. Grodan till vänster är ju den som är spegelstämplad, det motivet är inte lika ”krispigt” som den grodan som är stämplad direkt. Jag är dock ganska säker på att det kan skilja lite beroende på vilken typ av dyna man använder, jag använde dock bara Memento. Denna ”mindre krispighet” är dock inget man ser, om man inte detaljstuderar, och speciellt inte när man färglagt motivet. Dessutom kan man ta en penna med tunn svart spets och fylla i motivet lite om man känner att man behöver :-)
Vad blev det då av mina motiv? Jo, tre kort blev det :-) Här får ni se ett av dem. Motivet är färglagt med Spectrum Noirs Illustrator. Jag har stansat ut motiv, samt ytterligare cirklar i papper från Lawn Fawn, med Tim Holtz dies från Sizzix – gillar kanten, den är så snygg!! Jag stämplade några av yogatexterna i cirklarna och monterade allt på en kortbas. Akrylpärlorna hittade jag i lådan hemma.
Stämplar: Stampendous, Stampers Anonymus Wendy Vecchi
Färgläggning: Spectrum Noir Illustrator
Dies: Tim Holtz Sizzix
Papper: Lawn Fawn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0