Foilade fjärilar - Crafters Companion

Igår bloggade jag för CiliInPapers.Jag visade på en teknik att använda foil, speciellt om man som jag inte äger en Minc, dvs laminator för foil.
Det finns ett embossingpulver som heter Sticky som jag har använt och det är fjärilarna som jag ska foila i silver. Foil finns från många olika fabrikat och jag har här valt en rulle från Crafters Companion.
Jag ville ha en färgad bakgrund så jag har använt mig av distressoxider för att färga in två bakgrunder, en i blå och en i gröna färger. Jag stämplar fjärilarna med Versa Mark-dynan…
… och är redo med Sticky emobossingpulver som jag häller över stämplingen. Jag häller tillbaka det överflödiga pulvret i burken och…
…värmer pulvret så att det smälter.
När det har smält blir det ”klibbigt”…
… och då lägger man över foilen med ”rätsidan” uppåt. Jag har klippt av en bit från den långa rullen för att det ska vara enklare att arbeta med.
Gnugga försiktigt men metodiskt, jag tycker det kan vara enklare att gnugga om jag lägger en bit papper över.
När du tror dig gnuggat in foilen ordentligt kan du lyfta försiktigt och se om hela stämpeltrycket är täckt – om inte – lägg över foilen igen och gnugga för att ”fylla i” de ställen där det ej ”tagit”. Upprepa tills du känner dig nöjd! Färdigt!!
 
Vad blev det då av dessa fjärilar? Jo, jag har gjort tre kort med papper från Kaisercrafts serie Hide & Seek. Fjärilarna har jag stansat ut. Ni sparar väl på de där banden som sitter vid axlarna när man köper blusar och tröjor? Visst passade det bra på kortet? ;-)
 
Visst är textstämplarna vackra? De kommer från InkyWings och jag valde att stämpla dem enkelt med svart. På detta kortet har jag använt mig av Lawn Fawns dies för ”kullar”.
På denna bilden kan man se att foilen inte riiiktigt täckt precis överallt. Det kan bero på att mitt stämpeltryck var lite dåligt, att jag inte fick embossingpulver riktigt överallt eller att jag inte lyckades gnugga in foilen i tid men… vad gör det? Jag tycker inte det stör – det behöver inte vara perfekt på något vis alls.
Gillar den här söta björnen och texten är färdigtryckt på papperet. Molnen är även de gjorda av dies från Lawn Fawn och alla korten har fått svarta eller vita Nuvo drops.
Har ni inte testat att foila tycker jag definitivt ni ska göra det! Det är kul och man klarar sig  faktiskt utan en Minc
Stämplar: Stampers Anonymous, InkyWings motivstämplar
Dies: Sizzix, Lawn Fawn
Papper: Kaisercraft
Färg: Distress Oxide
Övrigt: Foil, embossingpulver, Nuvo Crystal drops

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0