Den gångna helgen...

... var det orkidéutställning på Blomsterlandet här i Uddevalla. Jag tittade in snabbt på fredagen innan jag skulle till jobbet.
Idag skulle jag försöka förklara för Ann,"orkidéexpertus arbetskamratus", vilka typ av orkidéer jag köpt vilket INTE visade sig vara lätt... Det beror dock inte på bristande hörförståelse och intelligens hos Ann utan på totalt bristfällig förklaringstalang hos mig. För mig är en orkidé en orkidé. Jo visst har jag väl hört namnet brudorkidé nämnas (hon frågade om det var en sån jag köpt...) men vilken sort är det? Den "vanliga" sorten väl... fast finns den i flera färger... jag trodde bara den var vit...

Till slut föreslog Ann att jag skulle fota och lägga in på bloggen... Tack Ann för denna geniala idé... den stora frågan är varför jag inte kom på detta själv.... Jag får väl skylla på att jag fortfarande är ovan bloggare... ;-)


Jag köpte i alla fall tre orkidéer - dessa:

image85image87image86

Jag tycker orkidéer är så vackra och de är ju egentligen väldigt lättskötta  i och med att man inte behöver vattna så ofta - i alla fall inte de som överlever hos mig ... ;-). Ett bevis på att de trivs är ju att de blommar om. Denna är en gammal orkidée som blommar om och den har väl blommat i ett par månader åtminstonde nu. (Man, läs: jag, kan ju se på bladen att den är en annorlunda sort..)
 image88

Som ni ser har jag riktigt fint i mitt fönster nu :-)


Kommentarer
Postat av: Ann.S

Enl bilder så har du införskaffat 2 Brudar och 1
Encyclia Octopussy, Jag tycker nu att du skall bli medlem på Neovita så kan du få många tips.Dendrobium är släktnamn på din gamla blomma.Den är JÄTTE fin.

2007-10-05 @ 18:46:23
Postat av: SusanneSj

Jösses så vackra. Jag tror nog att jag får investera i denna vackra blomma.
Trevlig helg!

2007-10-05 @ 20:24:36
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: lenislenis

Aha... så brudorkidéer är "de där vanliga". Jag trodde att de skulle vara vita? Tänk så lite man vet... Men vad gör det när det finns en expert så nära ;-) ?

2007-10-06 @ 01:04:22
URL: http://lenislenis.blogg.se
Postat av: Louise(vbg)

Vilka underbara orkidéer. Har två som jag försöker sköta, genom att vattan en gång i vecka och än så länge lever de och blommar vackert för oss :)

2007-10-21 @ 12:42:49
URL: http://louisevbg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0