Söndagens svamputflykt..

... med arbetskamraterna blev inte av. Flera stycken har frågat om vi inte kan åka ut och plocka svamp tillsammans men det var tydligen ingen som kunde följa med. Det skulle bara bli Gunilla och jag men då sa vi att vi tar det en annan gång. Så jag gör väl ett nytt försök nästa vecka tror jag.
Istället åkte jag själv till skogen och det var kanske tur det ... ;-)

Jag känner ju inte riktigt skogarna runt stán, har lite respekt för att gå långt med risk för att villa bort mig, så där jag går och plockar svamp finns det kantarellplockare. Jag tar det övriga ;-). Det är alltså inte ofta jag har kantareller med mig hem, men vad gör väl det när det finns så mycket annat kul att stoppa i stekpannan :-).

Jag har dock EN skog där jag kan hitta kantareller och anledningen är med största sannolikhet att det är så otroligt kuperat där. Det är upp och ner HELA tiden och just därför kan man hitta en liten grupp kantareller som blivit lämnade på en kulle.
Till denna skog begav jag mig i söndags - och mkt kantareller jag hittade! Jag har faktiskt aldrig plockat så mycket kantareller samtidigt! Det var kul!!!

Jag plockade 10 liter kantareller!!! Det tog en stund att ta hand om det när jag kom hem även om jag grovrensar i skogen :-) Men... vad gör väl det :-)

Förutom kantareller hittade jag även Sotvaxing som är en uuuundebart god svamp! Då jag hittade så mycket kantareller gick jag förbi det mesta annat men jag plockade även lite Fårticka, Rimskivling, Aspsopp, Vinkremla och ett par trattisar.

Måste oxå berätta om när jag skulle gå hem. Då hade jag travat upp och ned och upp och ned i all oändlighet i denna kuperade terräng och kände mig ganska mör. Hade lagt över en del av kantarellerna i en pappkasse som ligger med i svampkorgen "ifall-om-att". Det är faktiskt tungt att bära på 10 + 2 liter svamp :-).

Jag tar mig till den plats där jag tar mig in/ut ur skogen, för att gå under ett stängsel, följa hagen ett par hundra meter innan jag klättrar under stängslet igen och kommer till min bil.
När jag gick in till skogen fanns det inga djur i hagen - men nu fanns det.... Precis där jag skulle gå ut - ett 20-tal såna där "fornnordiska" kor - ni vet såna där som har långt "hår" och stora krokiga horn ("buffelhorn") och som ser helt livsfarliga ut (det är de säkert inte men det spelar ingen roll i detta läget....).
När jag närmade mig stängslet så reste de sig och tittade intresserat på mig...
HJÄLP!!! VAD skulle jag göra? Jag vågade INTE gå in i hagen - korna var för nära, kanske 15 meter.
HUR skulle jag ta mig till bilen? Givetvis skulle det väl gå att på ngt vis ta sig via skogen MEN det går inte att gå på utsidan staketet - det är helt enkelt oändligt snårigt och höga, stupande berg. Jag skulle isf bli tvungen att ta mig upp på dessa höga berg på ngt vis och hitta rätt ut till vägen. Jag var trött, hungrig, hade tungt att bära och klockan var 18 - mörkret var i antågande...

Jag började ta mig via skogen genom jättesnårigt buskage över överväxta stora stenar (bara jag inte trampade imellan stenarna...) - pust, det var ingen lång sträcka men det var skitjobbigt.
Nu var jag ca 25 meter från korna. Jag kände att jag bara måste försöka ta mig via hagen till vägen.
Planerna smiddes... om jag ställer korgen och pappkassen så här, puttar undan stängslet så här, kryper under samtidigt som jag kollar korna, går snabbt men utan väsen med ögonen i nacken så jag har noga uppsikt över korna... OM de skulle komma får jag snabbt ta mig utanför stängslet även om det i princip är omöjligt att ta sig därifrån... jag måste chansa på att de inte bryr sig om mig... annars tar det evigheter innan jag kommer hem...
Jag kom till bilen utan att korna kom efter mig..

Idag har jag träningsvärk... men frysen full med kantareller :-)

Kommentarer
Postat av: sussilull

Men kära Lenis........det var ju bara kor! asg

Träningsvärk vet jag hur det känns å det är ju inge kul men det måste vara härligt att ha frysen full med kantareller. :-)

2009-08-25 @ 10:23:09
URL: http://www.sussilullolitetill.blogspot.com
Postat av: Catrin Andersson (Lillstrumpa)

Åh, kantareller som är så gott! Har inte kommit iväg på någon kantarelljakt i skogarna i år, än iaf.

2009-08-25 @ 16:00:22
URL: http://tsambika.blogg.se/
Postat av: lenislenis

Bara kor.... kor är inte att leka med... även om man är uppväxt på landet... ;-)

2009-08-26 @ 01:03:16
URL: http://lenislenis.blogg.se/
Postat av: Catrin Andersson (Lillstrumpa)

Några silikonformar har jag köpt på Rusta och några på (Duka) Josephssons vid Domkyrkan. Har inte hunnit jämföra dem än.



Kram

2009-08-26 @ 15:13:39
URL: http://tsambika.blogg.se/
Postat av: Benita

Tänkt vad man offrar sig sin svamp. Det är bra jobbat Lena att du tog dig i kragen och fixade detta. Trots att jag är van vid kor tycker inte heller jag att det är trevligt att ha ett gäng som flåsar en i nacken.

2009-08-26 @ 16:06:29
Postat av: Ingela Lif Ahlström

Jaa, vad gör man inte för svampen!!! Och varför ska det va lätt!! Men, korna e väl ganska söta ändå,eller....???

2009-08-29 @ 14:47:45
Postat av: Ingrid - Inola

Visst är det roligt när man hittar så mycket svamp! Fnissade lite när jag läste ditt inlägg, för även jag har skrivit om kantareller i min blogg. Det är ju så'na tider nu. Hade en lyckad tur i skogen i lördags och fick också frysen full. Kram!

2009-09-01 @ 09:44:32
URL: http://inola.blogg.se/
Postat av: Petra/Paradise

hahaha Låter som du har samma koskräck som jag ;)

Men din lilla extra vandring verkade löna sig då de inte såg dej ;)

Grattis till alla svampar! Själv skulle jag bara känna igen kantarellerna..resten skulle jag förmoda va giftiga haha Därav blir det bara kantareller i min korg OM jag nu skulle få för mej att ut å plocka dem =)



TAck för ett gott skratt vännen!



STOR KRAM Petra

2009-09-01 @ 13:22:05
URL: http://paradises.blogg.se/
Postat av: yes

Tack för ditt "besök" - nu har jag tittat runt och njutit åt alla fina kort!! Jag håller också med om att kor är inte att leka med :)

kram ylva

2009-09-08 @ 12:36:32
URL: http://www.vitapioner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0