Svamputflykter...

... blir det givetvis en hel del nu när jag har semester och svampen bara väntar i skogen på att bli plockad :-).
Jag älskar verkligen att plocka svamp, det är sååå härligt och så roligt och tillfredsställande när man hittar mkt svamp och när man hittar ovanlig svamp :-)

Förra söndagen var jag med på en svamputflykt till Gullmarsbergs naturreservat. Där hittade jag jättemkt Mandelriska faktiskt! Det är inte ofta man (läs jag) hittar mandelriska, för den är inte så vanlig. Den är kräsen och kräver gammal skog så visst var det kul att hitta så mkt!

Detta är svampen jag behöll själv: Mandelriska till höger, den vita svampen är Silkesmusseron och soppen är en Blodsopp. Silkesmusseron är ngt jag plockat enbarat vid ett fåtal tillfällen tidigare och Blodsopp har jag hittat en styck vid ett tillfälle tidigare.Sååååå roligt att hitta lite ovanligare svamp!!!
Ingendera av Silkesmusseron och Blodsopp skulle jag dock lita till 100% på mig själv att jag hittat. Dem behövs det allt experthjälp med...
Jag plockade ytterligare 4-5 liter blandad svamp som jag gav bort till en kompis.

I onsdags var jag oxå ute o hittade MASSOR med Svart Trumpetsvamp!!! Jag hittade faktiskt hela 10 liter på 3 olika ställen. Det är en SÅ god svamp och det är SÅ roligt att plocka den.

Detta är dock endast 6 liter för Gunilla fick 4 liter av mig då hon var så nyfiken på den svampen.

Jag var tvungen att fota detta exemplar - ser ni så stor den är! Hatten var 12 x 10 cm - jag har aldrig sett en sån stor Svart Trumpetsvamp.


Var och grattade Rajka på kvällen då hon fyllt år tre dagar tidigare och eftersom hon oxå är förtjust i svamp så fick hon detta av mig:

Det var den övriga svampen jag hittade: Några stackars Kantareller, Fårticka, Aspsopp, Blek Taggsvamp, Smörsopp, Trattkantareller, Citrongul Slemskivling och Tegelsopp. I paketen ligger det en svampbok ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0